Vybrat elektrickou jednokolku, která vyhoví našim potřebám, je mnohem složitější, než se zdá. Záleží na tom, v jakém terénu budeme jezdit, stejně jako na naší výšce a váze.

V tomto článku najdete vše potřebné, abyste si vybrali tu nejvhodnější elektrickou jednokolku, která splní všechna vaše očekávání. Dozvíte se zde:

  • Co elektrická jednokolka vlastně je
  • Jaké typy můžete najít na trhu
  • Co o elektrických jednokolkách říká česká legislativa
  • Jak probíhá pojištění elektrických jednokolek
  • Jak jednokolku nastartovat
  • Jak se naučit jezdit na tomto stroji

Drobné představení elektrických jednokolek

Jedná se o typ elektrického vozidla, který využíváme k přepravě většinou na krátké vzdálenosti. Hodí se zmínit, že se jedná o ekologickou variantu přepravy. Je určen pro jednu osobu a pohání ho elektromotor. Je vybaven pedály, na kterých stojíme, vyvažujeme ho a udáváme jeho pohyb pomocí pohybů našeho těla.

Některé modely jsou vybaveny technologií samovyvažování. Ta nám umožňuje lépe vyrovnávat rovnováhu. Jsme-li typ člověka, který má rád adrenalin a spíše touží vyrovnávat balanc sám, má možnost vybrat si model bez této technologie.

elektro jednokolky eljet

Elektromotor je napájen baterií, která se dá dobíjet. Obvykle je lithium-iontová. Mimo elektromotoru napájí také světla a řídící desku jednokolky.

Ovládání není nikterak složité (bližší informace v poslední kapitole tohoto článku). Pomocí senzorů detekujícím náš pohyb stroj pozná, jakým směrem chceme jet.

Pneumatiky jsou různé podle toho, kde budeme jezdit. Právě na pneumatiky bychom se měli primárně zaměřit, vybíráme-li si elektrickou jednokolku.

A nesmíme zapomenout zmínit ani novinku – odpružení. Pružinové tlumiče nám pomáhají vyrovnávat balanc na hrbolatém terénu a jsou proto vhodné, když si vyjedeme do přírody.

Do ulic i do terénu – jednotlivé typy

Elektrické jednokolky jako takové se nedělí na typy. V závislosti na způsobu užívání je však můžeme rozdělit na tyto typy:

Městské / do terénu

Zde je rozdíl v pneumatice. Zatímco během jízdy po městě a silnicích celkově využijeme spíše hladší vzor pneumatiky, v přírodě (a tím pádem i v blátě, v písku či po trávě) nám pomohou hlubší vzory, které jednokolce znemožňují převrátit se, když s ní jedete po hrbolatějším povrchu.

Například situace, kdy vjedeme na větší kamínek, skončí zcela jinak, když používáme jednokolku určenou na veřejnou komunikaci a jinak, když použijeme jednokolku do terénu.

Pro začátečníky / pro pokročilé

Když už nějakou dobu jezdíme, samotná jízda se pro nás stane samozřejmostí, neposkytuje nám takovou výzvu jako kdysi. Proto je čas zakoupit si elektrickou jednokolku, která postrádá určité funkce, jako například již zmiňované sebevyvažování. Jízda na tomto typu jednokolky nám přinese novou zkušenost a baví nás v tom, že se opět jedná o trochu něco jiného.

Na dlouhé vzdálenosti / na kratší vzdálenosti

Zásadní rozdíl v těchto dvou je jejich hmotnost. Využíváme-li jednokolku jen v místě svého bydliště a jiné krátké vzdálenosti, nepotřebujeme jednokolku s velkým elektromotorem ani baterií. Výhoda tohoto typu je, že stroj můžeme přenášet v ruce, není těžký.

Naopak chceme-li vyjet do terénu, nepotřebujeme lehkou verzi. Potřebujeme něco těžšího, abychom se jen tak nepřevážili. V tomto případě zvolíme větší motor a výkonnější baterii, která se jen tak nevybije.

různé jednokolky

Pomalejší / rychlé

Máte rádi rychlou jízdu? Nebo jste spíš opatrnější? Nezávisle na vaší odpovědi máme skvělou zprávu. Jednokolky, které se prodávají, mohou jet až dvacet kilometrů za hodinu. Bavíme se o těch nejpomalejších.

Na některých modelech můžeme jet až rychlostí 90 km/hod, nicméně vyrábějí se i modely, které vytáhnou až 200 km/hod. To však platí pouze pro zahraničí, na českých silnicích můžeme jezdit jen do určité rychlosti.

Jak si vybrat ideální elektrickou jednokolku

Je důležité zaměřit se na tyto faktory a podle nich vybrat tu nejvhodnější jednokolku podle jejích vlastností, které jsou uvedeny výše:

  • Jaký výkon očekáváte, jak snadné má být ovládání?
  • K jakým účelům budete jednokolku primárně využívat?
  • Nepřekračujete výškové a hmotnostní omezení vaší vysněné jednokolky?
  • Jak velkou kapacitu má mít baterie, vydrží až tam, kam chcete dojet?
  • Jak stabilní a jak rychlá má vaše jednokolka být?
  • Chcete doplňkové funkce, například jasná světla pro noční jízdu či využijete voděodolnost při silném dešti?

nabíjení jednokolky

Legislativa aneb potřebujeme speciální povolení k jízdě?

Speciální povolení nepotřebujeme. Všechny jednokolky, které můžeme sehnat na českém trhu, jsou plně legální a splňují omezení vydaná vládou.

A jaká jsou ona omezení? Maximální výkon motoru nesmí přesáhnout 250 W. Máme-li přídavný motor, ten nesmí přesáhnout 1 kilowatt.

Též máme omezenou nejvyšší rychlost, abychom se s tímto strojem mohli ukázat na veřejné komunikaci, a to 25 km/hod.

Naše elektrická jednokolka též nesmí být těžší než 40 kg a spalovací motory mohou mít v objemu maximálně 50 centimetrů krychlových.

Co se týče ochranných pomůcek, měli bychom nosit stejné vybavení jako například na kolo. Přilba je povinná pouze pro děti a dospívající, kteří ještě nejsou plnoletí. A pochopitelně nesmíme jezdit pod vlivem alkoholu.

Kde můžeme jezdit?

Také zde platí, že máme stejná omezení jako cyklisté. Do věku 9 let můžeme využívat chodník, do deseti let můžeme na silnici jen v doprovodu osoby starší 15 let. Pruh pro cyklisty, který můžeme vidět na některých silnicích, musíme využít, je-li v dané oblasti.

Též můžeme využívat stezku pro cyklisty a jezdit přírodou bez omezení. Zároveň, pokud necestujeme sami, jednokolky nesmějí jet vedle sebe či v těsné blízkosti za sebou.

Naopak nemůžeme jezdit po dálnici, na stezce pro chodce ani na pěší zóně, není-li dána výjimka. Také přechod pro chodce je nám zapovězen. V takových případech musíme zastavit a jednokolku přenést.

Pojištění

Od začátku tohoto roku jsme povinni platit povinné ručení na elektrickou jednokolku. Musíme mít také zelenou kartu, tu však nemusíme mít s sebou.

Snadný způsob, jak elektrickou jednokolku nastartovat

Samotné stoupnutí na pedály dá stroji vědět, že ho chcete používat. Aby se zabránilo spuštění omylem, pedály mají záklopku, která jim znemožní se aktivovat, dokud jednokolku opravdu nebudeme chtít použít.

Rady pro úplné začátečníky aneb Učíme se jezdit

Napřed je dobré zúčastnit se zkušební jízdy. Ta se dělá na otevřeném prostranství o minimální velikosti 4x4 metry. Na tento prostor by neměla mít přístup auta ani zvířata a neměly by tam být žádné další překážky.

Povrch nesmí klouzat, za deštivých dnů proto zkušební jízdu nepodstupujte. Také je dobré mít po ruce někoho, kdo vás bude přidržovat, než se naučíte se na jednokolku dostat sami.

  1. Připravíme jednokolku do pozice jízdy.
  2. Připravíme si pedály.
  3. Jednou nohou stoupneme na pedál. Přitom dáváme pozor, aby se střed nohy usadil na středu pedálu.
  4. Nyní se díváme vpřed, abychom udrželi horní část těla vzpřímenou. Zkoušíme popojet, dokud se nenaučíme jezdit s jednou nohou na pedále, aniž bychom přepadávali.
  5. Druhé chodidlo dáme na druhý pedál. Při této činnosti se učíme najít těžiště svého těla, aby bylo snadnější vyrovnat balanc. Opět se učíme jezdit, tentokrát s oběma nohama na pedálech. Je velmi důležité, aby nás někdo vedl, alternativně se můžeme držet stěny či zábradlí.
  6. Napřed se naučíme jezdit dopředu. Až to budeme umět na výbornou, teprve poté přejdeme na změnu směrů.
  7. Opakování matka moudrosti. Postupně se naučíme měnit těžiště svého těla, abychom nespadli. Důrazně doporučujeme mít ochranné pomůcky, hlavně chrániče a helmu.