Výběr elektrického skútru nemusí být pro laika úplně jednoduchý. Jak a podle čeho vybírat nejvhodnější model z dostupných variant na trhu?

Podle čeho si vybrat elektrický skútr

Elektrický skútr vám ušetří při pohybu ve městě nekonečné stání v kolonách. Jedná se o velmi kompaktní a jednoduchý dopravní prostředek, který se snadno ovládá. Vhodný je pro pravidelnou dopravu do zaměstnání i delší výlety.

Elektroskútr navíc ve srovnání se svým benzínovým protějškem představuje volbu ekologickou, jelikož neprodukuje žádné škodlivé emise, zápach ani hluk. Navíc jde o ekonomické rozhodnutí z hlediska provozních nákladů. Při výběru záleží na několika parametrech.

Typ baterie

Akumulátor se stará u elektrického skútru o jeho pohon a tvoří tak jeho základní součást. Výrazně ovlivní celkové jízdní vlastnosti včetně výkonu. V současné době se primárně používají dva druhy akumulátorů, a to:

  • akumulátory olověné
  • akumulátory lithium-iontové

Olověný typ akumulátoru

Olověný akumulátor vyniká hlavně nižší cenou. Nabízí ale vyšší hmotnost a většinou se také nedá ze skútru vyndat. Vyžaduje pravidelné dobíjení, jinak mu hrozí znatelně zkrácená životnost. V průměru vám takováto baterie vydrží 4 až 7 let.

Vybíráme pro vás

Lithium-iontový typ akumulátoru

Lithiové akumulátory představují modernější variantu baterií a používají se v praxi častěji. Jejich hmotnost je až o 60 % nižší, což je jejich nespornou výhodou. Váží cca 7 kg. Nepotřebují na rozdíl od svých olověných předchůdců dobíjet. Ale za komfort si u nich rozhodně připlatíte. Životnost se v tomto případě určuje v tzv. cyklech a standardně je to 750 až 1 000 cyklů.

baterie do skútru

Kapacita baterie

Většinou se kapacita baterie u dnešních elektroskútrů pohybuje v rozmezí 20 až 20 Ah, přičemž se můžete setkat i se zařízeními s malou kapacitou 12 Ah. A naopak lze sehnat lze na trhu provedení s kapacitou 32 Ah až 40 Ah.

Kapacita baterie samozřejmě souvisí i s dobou nabíjení. Vyšší kapacita znamená vyšší dojezd, ale také delší dobu potřebnou pro dobití. V průměru počítejte se 4 až 8 hodinami. K nabíjení je potřeba pouze klasická zásuvka na 230 V.

V zásadě se vám většinou vyplatí pořídit si skútr s vyjímatelnou baterií. Tu pak můžete odnést kamkoli. Je-li akumulátor pevně spojen s konstrukcí stroje, musíte nabíjení vyřešit tak, že u zásuvky vždy zaparkujete.

Výkon skútru a točivý moment

Výkonem se u elektroskútru rozumí výkon elektromotoru, který je druhou zásadní součástí celého zařízení.

Prakticky můžeme stávající skútry rozdělit z tohoto pohledu na tři skupiny:

  • do 250 W
  • okolo 1 500 W
  • nad 3 000 W

Výkon souvisí s náročností terénu, do kterého se chystáme. Na rovné zpevněné cesty vám stačí i skútr slabší, do náročného terénu je potřeba adekvátně navýšit výkon.

Prakticky lze říci, že nejslabší kategorie strojů s výkonem do 250 W odpovídá kategorii skútrů, na kterou není potřeba mít řidičské oprávnění, což je jejich hlavní předností. Střední výkonnostní třída v rozmezí 1 500 až 2 000 W je prakticky dostačující pro většinu uživatelů. 

Výkonnější segment skútrů nad 3 000 W je prakticky srovnatelná se stroji se spalovacím motorem a tato zařízení jsou schopna vyvinout i vyšší rychlost. Problém není ani 100 km/h. Nevýhodou je ve vyšší kategorii kolem 4 000 W jednak nutnosti řidičského oprávnění ve skupině A1 (jinak stačí AM), ale také znatelně vyšší pořizovací cena skútru.

výkon elektrických skútrů

Maximální dojezd

Maximální dojezd určuje využitelnost vašeho skútru. U většiny modelů se budete pohybovat v rozmezí 60 až 100 km, což běžným uživatelům plně postačuje. Skútry nižších tříd nabídnou dojezd pouze 30 až 40 km, naopak s nejlepšími stroji se dokážete dostat i na 120 km.

Některé elektroskútry jsou vybaveny slotem na dvě baterie. Díky tomu lze dojezdovou vzdálenost efektivně navýšit až na dvojnásobek. Toto provedení se hodí pro častější cestování.

Primárně má na dojezdovou vzdálenost vliv kapacita baterie. Platí, že čím bude vyšší, tím vyšší dojezd můžete očekávat. Svůj vliv nicméně má i typ povrchu, aktuální počasí, hmotnost jezdce či styl jízdy.

Maximální rychlost

Nejslabší kategorie strojů má rychlost 25 km/h. Což má smysl opět vzít v potaz, jestliže hledáme skútr, na který nepotřebujeme řidičské oprávnění.

Většina dnes dostupných modelů se pohybuje v rychlostní kategorii 25 km/h až 45 km/h. To odpovídá předpokládanému využití skútrů do městského provozu, kde jednoduše vyšší rychlost není ani povolena.

Velmi okrajově se setkáte s kategorií skútrů, která nabídne rychlost až 100 km/h. Takový stroj už prakticky snese srovnání se slabším motocyklem. Nevýhodou je především to, že skútry v nejvyšší rychlostní kategorii 75 až 100 km/h jsou také dražší.

ukazatele na palubce

Hmotnost elektroskútru

Hmotnost samotného zařízení je jedním z rozdílů mezi skútrem klasickým na benzín a tím elektrickým. Elektrické skútry jsou zařízením poměrně subtilním, což je jedna z jejich stěžejních výhod, jelikož jsou dobře ovladatelné i pro řidičky nebo méně fyzicky disponované osoby.

Vesměs se tak jejich hmotnost pohybuje v rozmezí 60 až 80 kg. Některé stroje však mohou dosáhnout až 120 kg.

Maximální nosnost

Nosnost určuje, jakou zátěž váš skútr pojme. Tedy prakticky to, jestli zvládne kromě nás samotných i požadovanou hmotnost zavazadel, případně dokonce bude schopen uvézt i dva jezdce zároveň. I takové stroje už jsou navrženy a běžně se prodávají.

Maximální nosnost bývá dnes již obvykle v rozmezí 120 až 180 kg. Jestli výrobce počítal hned se dvěma motoristy, to poznáte jednoduše, takové modely mají druhou sedačku.

Typ brzd

Neméně důležitým faktorem rozhodujícím o tom, jestli budete s elektrickým skútrem nakonec spokojeni, jsou i brzdy.

Momentálně se na trhu prodávají skútry se třemi odlišnými typy brzd, a to:

  • bubnové brzdy
  • diskové brzdy
  • hydraulické kotoučové brzdy

U základních modelů se častěji setkáte s kombinací více typů brzd. Ta přední tak například může být kotoučová a zadní bubnová. Pro vyšší cenovou relaci skútrů volí nejčastěji jejich výrobci osazení brzdami kotoučovými.

bubnové brzdy na skútru

Bubnové brzdy

Bubnové brzdy jsou nejlevnějším typem. Vyznačují se také nejmenší účinností. Kromě nízké ceny se vyznačují i dalším kladem v podobě bezúdržbovosti, jelikož se téměř nezanášejí nečistotami. Navíc jsou minimálně poruchové.

Diskové brzdy

Z hlediska účinnosti jsou na tom diskové brzdy v porovnání s bubnovými lépe. Stále jsou také bezúdržbové. Pro běžného motoristu mohou být dostačující.

Hydraulické kotoučové brzdy

Hydraulické kotoučové brzdy představují moderní alternativu. Vyplatí se pořídit si je hlavně pro silnější skútr s rychlostí nad 50 km/h. V této kategorii je lze považovat za účinnější. Nevýhodou je to, že je musíte občas nechat zkontrolovat v servisu, případně nechat již opotřebené části vyměnit. Určité péči se s nimi tedy nevyhnete.

Cena

Cena elektroskútru je tématem poměrně ožehavým. Cenové rozpětí modelů dostupných na trhu je velmi široké. Za levné skútry vydáte méně než 30 000 Kč. Za ty nejdražší ovšem není problém z peněženky vytáhnout i 100 000 Kč a více.

Kde je tedy jakási rozumná cenová relace? Prakticky lze říci, že i v cenové hladině do 30 000 Kč lze sehnat stroje kvalitní s výkonem motoru do 500 W a s omezenou rychlostí do 25 km/h.

Pokud vám nevadí, že na svůj skútr musíte mít řidičské oprávnění, chcete o něco vyšší výkon okolo 1 500 W a současně vyšší rychlost až 45 km/h, připravte se na ceny do zhruba 60 000 Kč.

Elektroskútry Racceway už od 24 900 Kč

Záruka a servis

Je nezbytné si zvolit renomovaného dodavatele, který je schopen zajistit nejen servis záruční, ale i ten pozáruční. Např. značka Racceway. Váš skútr sice bude vyžadovat jen minimální údržbu, s určitými nenadálými technickými závadami ale musíte počítat vždy. Pravidelnou kontrolu potřebují hlavně pneumatiky a brzdy.

Z tohoto pohledu je rozumné vyhnout se především levným strojům asijské produkce, které jsou mnohdy jen nekvalitními kopiemi svých značkových souputníků. Typické jsou značnou poruchovostí a dostupnost náhradních dílů je často velmi omezená.

design elektroskútru racceway

Design

S jistou nadsázkou sice můžeme tvrdit, že na atraktivní vzhled žádný skútr nejezdí, nicméně design pro řadu budoucích majitelů tohoto stroje roli hraje. Nejedná se přitom jen o slečny a dámy, které kladou na tento aspekt důraz.

Nic nezkazíte klasickým městským modelem. Oblibu si v posledních letech získává i retro stylizace, kterou si pořizují milovníci jedné stopy bez ohledu na pohlaví. Pánům může být zase bližší sportovně laděný vzhled. Elektroskútry se mohou pyšnit i výrazným barevným provedením, které na silnici opravdu nepřehlédnete.