Začínáme s kolečkovými bruslemi
Jízda na kolečkových bruslích představuje vynikající sportovní aktivitu pro všechny generace. V čem tkví její výhody, jak vybrat ty nejlepší kolečkové brusle a jak o ně správně pečovat?
Nejen na hubnutí aneb proč jezdit na kolečkových bruslích
Inline bruslení patří vedle cyklistiky a běhu k nejpopulárnějším aktivitám zejména v letních měsících. Důvodů pro to existuje hned několik.
Tím prvním je zvýšení fyzické kondice a posílení kardiovaskulárního systému. Stejně tak vás brusle přirozeně nutí si během jízdy hlídat rovnováhu. Pohyb je plynulý, což představuje znatelně menší zátěž pro vaše kolenní klouby.
Co posilují kolečkové brusle
Stejně tak se kolečkové brusle hodí pro zformování postavy. Při pohybu na nich dochází především k zapojení svalů v oblasti nohou a hýždí a dále také boků a partie břicha.
Jízda na kolečkových bruslích se řadí mezi aerobní aktivity spalující tuk. Jednoznačně tak na nich i lze zhubnout. Sportu se ale musíte věnovat pravidelně, ideální je frekvence nejméně 4x týdně. Pro představu, mírným tempem 10 km/h, spálíte za hodinu přibližně 350 kalorií.
A pozor, při pohybu na bruslích nezapomínáme ani na vlastní bezpečnost. Zvláště důležité je si uvědomit, že pravidla silničního provozu definují osobu na kolečkových bruslích coby chodce. Pro její pohyb jsou tedy vymezeny chodníky, stezky pro chodce nebo stezky pro chodce a cyklisty.
Brzdění na kolečkových bruslích
K vaší bezpečnosti by mělo patřit i to, naučit se správně brzdit. K tomu si vyberte rovný a hladký úsek, kde není velký „provoz“. Pokud máte brusle s brzdným špalíkem, jednoduše zabrzdíte tak, že přenesete váhu na levou brusli a tu pravou předsunete dopředu a zvednete špičku.
Vybíráme pro vás
Jak vybrat nejlepší kolečkové brusle
Jízda na kolečkových bruslích baví všechny generace. Děti na ně poprvé můžete postavit dokonce už v předškolním věku. Které nejdůležitější obecné zásady byste měli dodržet při výběru těch pravých kolečkových bruslí?
Konstrukce boty
Konstrukce samotné boty ovlivní stabilitu. Zásadní je především výběr správné velikosti, který ale není tak snadný.
Bota se vyrábí z materiálů, které jsou schopny se vytvarovat podle nohy. Obecně lze říci, že by neměly subjektivně být příliš velké. Některé se ovšem dokáží po čase přizpůsobit svému nositeli více, jiné méně.
Bruslař se může orientačně řídit svou běžnou velikostí obuvi podle EU číslování. Brusle by měly být cca o číslo větší.
Co se týče materiálů, vnější část bývá nejčastěji tvořena tvrzeným plastem, kompozitem, případně sklolaminátem. Ten obvykle doplňují prvky textilní nebo kožené. Důležitá je především fixační schopnost materiálu, který musí odolat zátěži a nohu zpevnit.
Polstrování inline brusle tvoří nylon, případně latex či latexová pěna, u kvalitnějších modelů se pak používá paměťová pěna. Její výhodou je vynikající přizpůsobitelnost chodidlu.
Rám brusle
Rám brusle je ta část, která slouží k upevnění koleček k botě. Rozlišit je potřeba zejména jeho materiál, dále délku a způsob uchycení k botě.
Materiál rámu je podstatnou, avšak pro laika poměrně špatně odlišitelnou veličinou. Napovědět může do jisté míry cena. Prakticky se tak setkáte se třemi možnostmi v podobě hliníku a plastu, popřípadě karbonu.
Plast je nejlevnější, ale stále adekvátně odolný a pružný. Přenos energie do bruslí není tak kvalitní, ale začátečník to příliš řešit nemusí. Kdo však v tomto parametru hledá více, měl by jednoznačně zvolit rám hliníkový.
Naproti tomu karbon je materiál lehký, výrazně tuhý a také křehký. Přenos energie je na velmi dobré úrovni, avšak karbonový rám je natolik drahý, že bývá součástí primárně závodních bruslí.
Délka rámu souvisí s jízdním stylem, kratší se hodí spíše pro provádění triků, zatímco delší poslouží hlavně milovníkům vytrvalostní jízdy, kteří si potřebují vybudovat lepší fyzickou kondici.
Primárně u dražších modelů se používá ukotvení rámu k botě pomocí šroubů. To je výhoda hlavně při nastavování nebo i čištění. Běžně se setkáte s upevněním nýty. U nejlevnějších modelů může být rám jednoduše přilepený nebo z výroby připravený již jako část boty.
Kolečka
Co se týče koleček, závisí celkový pocit z jízdy hlavně na jejich velikosti a tvrdosti. Méně podstatným parametrem je materiál a počet koleček.
Z hlediska materiálu u bruslí určených dospělým není příliš prostor pro přemýšlení. Většina koleček je z polyuretanu, ta plastová bývají součástí hlavně dětských kolečkových bruslí. Kvůli rychlosti, stabilitě a obratnosti se většinou volí osazení čtyřmi kolečky.
Složitější přemýšlení nastává u velikosti a tvrdosti. Obecně platí, že větší kolečka umožní dosáhnout vyšších rychlostí. Jako velká kolečka uvažujeme ta, která mají více než 80 mm.
K vyšší rychlosti přispějí i kolečka tvrdší. Tvrdší kolečka jsou pak ta, u nichž najdeme značení 80A nebo více. Výhodou tvrdších koleček je i jejich pomalejší opotřebovávání.
Kvalita ložisek
Kvalita ložisek je poměrně zavádějícím parametrem. Označení ABEC 1 až ABEC 11 určuje normu přesnosti při výrobě.
Číslo by mělo značit to, že čím vyšší je, tím by měla být ložiska kvalitnější. V praxi má však tento teoretický výklad svoje limity. Neodráží faktickou kvalitu a nenapoví o použitých materiálech. Jistou nápovědou o reálném provedení ložisek je opět hlavně cena.
Obecně je nutné říci, že u bruslí by se měla kvalita veškerých komponent zkombinovat. Takové brusle budou taktéž obecně dražší.
Vybíráme od českého výrobce
Jak se starat o kolečkové brusle
O kolečkové brusle bychom měli i správně pečovat. Obnáší to především odmontování koleček. K tomu vám poslouží inbus.
Během důkladné „rozborky“ sundejte šroubky, matičky a podložky. Jak tedy vyčistit kolečkové brusle? Pamatujte na to, že očistit musíte všechny části brusle. Proto musíte vyndat i vnitřní boty a vložky.
Demontovat je zapotřebí i ložiska, která bude potřeba zevnitř očistit a namazat. Brusle očistěte navlhčeným hadříkem, na hůře přístupná místa si vezměte kartáček.